Remote operation of the DRS-Excalibur electronic warfare generator system associated with the transmission of fiber optic radar signals
DOI:
https://doi.org/10.55972/spectrum.v22i1.330Keywords:
Electronic Warfare, Operational Evaluation, EW Simulator, RF over Fiber, Remote InstrumentationAbstract
The Brazilian Air Force uses radar simulators in operational evaluation to evaluate the performance of its airborne electronic warfare systems. A critical factor on that kind of operation is the need to assemble all RF instrumentation close to the aircraft in the operational area, where there are variations in temperature and humidity. In this sense, this article presents a new approach to the transmission of radar signals in optical fiber and remote operation of electronic instrumentation. On this approach, the electronic warfare simulator remains in the laboratory, with access to RF signals carried out in the operational area close to the aircraft. A demonstration of the concept in the laboratory is presented with an analog link to optical fiber and with the operation of the radar simulator via the internet. The experiment is also demonstrated in an operational environment, with the DRS-Excalibur in hangar X-30 of the Flight Testing Research Institute (IPEV), transmitting the signals through 1 km of optical fiber towards the SH-16 Seahawk aircraft , of the Brazilian Navy. The remote control is demonstrated by an operator with a laptop controlling the generation of radar signals inside the aircraft itself and close to the MAGE system under evaluation.
References
F. S. Ivo, O. L. Coutinho, P. C. S. Euphrásio, E. Fonseca, A. C. Coelho, “Emprego do gerador de ameaças de sinais radar em pesquisa, desenvolvimento e avaliações operacionais em áreas de guerra eletrônica”, X SIGE, 24-26 de setembro de 2008.
L. A. Faria, F. S. Ivo, “Especialização e concentração de meios, recursos humanos e equipamentos em prol das aplicações operacionais”, revista Spectrum, n. 14, setembro 2011.
L. A. Faria, F. S. Ivo, “Excalibur RF Simulator System: incremento nas capacidades de guerra eletrônica e no desenvolvimento de doutrina”, revista Spectrum, n. 18, setembro 2015.
A. P. Gonçalves, “Estudo do gerador de ameaças TS-100 Excalibur como ferramenta de AVAOP”, 2008. Trabalho de conclusão de curso. (Especialização em Análise Ambiente Eletromagnético)– Instituto Tecnológico de Aeronáutica. São José dos Campos – SP.
O. L. Coutinho, C. S. Martins, F. S. Ivo, V. R. Almeida, J. E. B. Oliveira, “Transmissão em fibra óptica de sinais gerados pelo simulador de ameaças TS100+Excalibur”, X SIGE, 24-26 de setembro de 2008.
O. L. Coutinho, “Aplicação de moduladores eletroópticos em enlaces analógicos a fibra óptica”, 2005.193f. Tese (Mestrado em Engenharia Elétrica e Computação) – Instituto Tecnológico de Aeronáutica. São José dos Campos – SP.
L. A. FARIA, “Laboratório de Guerra Eletrônica – pesquisa em prol da soberania nacional”, AOC – AssociationofCrows – Módulo Brasil, abr. 2015.
A. J. SEEDS, “Microwave photonics”, IEEE Transactions on Microwave Theory and Techniques, v. 50, n.3, p. 877 – 877, mar. 2002
R. H. SOUZA, “Efeitos da não-linearidade de moduladores eletro-ópticos em enlaces fotônicos empregados na geração e na transmissão de sinais radar”, 2015. 195f. Tese (Mestrado em Engenharia Elétrica e Computação) – Instituto Tecnológico de Aeronáutica. São José dos Campos – SP.
C. M. Christensen; M. B. Horn; H. Staker. Is K-12 Blended learning disruptive? an introduction to the theory of hybrids. Redwood City, CA: Clayton Christensen Institute for Disruptive Innovation, 2013. (ED566878). Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED566878. Acesso em: 22 Dec. 2017.
P. C. S. Euphrásio; L. A. Faria; J. S. E. Germano.“Desenvolvimento de Ferramentas Computacionais para Laboratórios Controladas à Distância (Weblab) como Elementos Potencializadores do Processo Ensino-Aprendizagem”.2020.161f. Tese (Doutorado em Engenharia Eletrônica e Computação) – Instituto Tecnológico de Aeronáutica. São José dos Campos – SP
P. C. S. Euphrásio; L. A. Faria; J. S. E. Germano; D. Hirata. “Improving teaching-learning process in MIL-STD-1553B bus classes using a new hybrid web-lab methodology”. IEEE Transactions on Education, 2020. (On publish). DOI: 10.1109/TE.2020.2984882.
L. GOMES; S. BOGOSYAN, “Current Trends in Remote Laboratories”, IEEE Transactions on Industrial Electronics, v. 56, n. 12, Dez. 2009.
O. L. COUTINHO, C. S. MARTINS, V. R. ALMEIDA, J. E. B. OLIVEIRA. Aplicação de enlace a fibra óptica em transmissão de sinais radar”, Simpósio Brasileiro de Micro-ondas e Optoeletrônica, MOMAG 2008, Florianópolis, SC, SET. 08.
P. HERNANDEZ-RAMOS, D. ALEXANDER, A. BELOUS, J. BHERENS, “Changing the way to learn: How Cisco Systems is doing it”, Proceedings Int. Workshop Advanced Learning Technologies, Palmerston North, New Zealand, 2000, p. 177-179.
D. GILLET, A. V. NGOE, Y. REKIK, “Collaborative web-based experimentation in flexible engineering education”, IEEE SEEDS, A. J. Microwave photonics. IEEE Transactions on Education, v. 48, n.4, p. 619-631, nov. 2005.
ABURDENE, M. F.; MASTASCUSA, E. J.; MASSENGALE, R.; “A proposal for a remotely shared control systems laboratory”, Proceedings of 1991 Frontiers in Education Conference IEEE, set. 1991.
WAGNER, B. “From computer-based teaching to virtual laboratories in automatic control”, Frontiers in Education Conference IEEE, nov. 1999.
TeamViewer Enterprise, “TeamViewer 9 Manual - Controleremoto”,,julho 2016. Disponível em: < http:// https: // www.teamviewer.com /pt /res/pdf/TeamViewer9-Manual-RemoteControl-pt.pdf>. Acesso em: 03/07/2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Felipe Streitenberger Ivo, Pedro Carlos da Silva Euprhásio, André Paim Gonçalves, Rodrigo Janowski Zandoná, Lester de Abreu Faria, Olympio Luchini Coutinho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.